nedeľa 18. mája 2014

Ako komunikovať s partnerom s depresiou?

Čo je vhodné povedať človeku s depresiou a naopak, čoho sa vyvarovať?


Som tu pre teba
Povedať: Nie si v tom sám.
Nepovedať: Vždy sa nájde niekto, kto je na tom horšie ako ty.

Si dôležitý
Povedať: Si pre mňa dôležitý/á.
Nepovedať: Nikto predsa nepovedal, že život je fér.

Pomôžem ti
Povedať: Môžem ťa objať?
Nepovedať: Neľutuj sa.         

Depresia je skutočná
Povedať: Ty nie si blázon.
Nepovedať: Takže máš depresiu. Nemáš ju náhodou stále?

Je tu nádej
Povedať: Nie sme na tomto svete na to, aby sme niekoho prehliadali, ale aby sme do neho nahliadli.
Nepovedať: Skús nebyť v depresii.

Raz sa to skončí
Povedať: Keď sa to všetko skončí, budem tu stále a takisto aj ty.
Nepovedať: Je to tvoja vlastná chyba.

Porozumenie
Povedať: Zrejme nedokážem porozumieť tomu, čo skutočne cítiš, ale cítim s tebou.
Nepovedať: Ver mi, viem, ako sa cítiš. Tiež som mal pred niekoľkými dňami depresiu.

Nenechám ťa v tom
Povedať: Neopustím ťa, ani ťa nenechám napospas tvojmu osudu.
Nepovedať: Myslím, že tvoja depresia je spôsob, ako nás potrestať.

Stojím o teba
Povedať: Ľúbim ťa. (Toto však povedzte len v prípade, že to naozaj tak cítite.)
Nepovedať: Nie si už unavený z toho večného ja, ja, ja?

Zvládneme to spolu
Povedať: Je mi ľúto, že tak trpíš. Ja ťa neopustím. O mňa sa neboj, nemusíš mať obavu, že by mi tvoja bolesť ubližovala.
Nepovedať: Nedáš si bylinkový čaj?

Obrázok: Matyáš Bernard Braun
Zoufalství (Neřesti)
lapidárium Kuks, zdroj: http://cs.wikipedia.org

0 komentářů:

Zverejnenie komentára